علائم افسردگی
نوشته شده توسط : spudgene

فسردگی یکی از مشکلات روانی رایج است که تأثیر قابل‌توجهی بر کیفیت زندگی افراد دارد. در سال‌های اخیر، تحقیقات بسیاری در زمینه درمان افسردگی انجام شده است و رویکردهای نوینی برای مداخله در این بیماری پیدا شده است.

 

افسردگی یکی از اختلالات روانی رایج است و اثرات منفی زیادی بر کیفیت زندگی فرد دارد. در سال‌های اخیر، تحقیقات بسیاری در زمینه درمان افسردگی انجام شده است و رویکردهای نوینی برای مداخله در این بیماری پیدا شده است. این رویکردها شامل روش‌های دارویی و غیردارویی است که در این مقاله به بررسی آن‌ها پرداخته خواهد شد.

 

علائم افسردگی و معیارهای تشخیص

مرحله تشخیص، یکی از مهم ترین مراحل بوده چراکه رویکرد و مسیر درمان را مشخص می کند. بررسی علائم افسردگی با ارزیابی تغییرات در الگوهای خواب، اشتها و سطوح انرژی آغاز می شود. حداقل پنج مورد از موارد زیر برای تشخیص بالینی ضروری هستند (یکی از علائم باید خلق و خوی افسرده یا از دست دادن اشتیاق یا لذت باشد).

 

  • اختلال خواب
  • از دست دادن اشتیاق یا لذت
  • احساس گناه یا حس بی ارزش بودن
  • خستگی و اختلال در سطح انرژی
  • اختلال تمرکز و توجه
  • تغییرات اشتها و وزن
  • خلق افسرده
  • اختلال در میل جنسی 

 

در این میان، همه بیماران مبتلا به افسردگی باید از نظر خطر خودکشی ارزیابی شوند. هر خطر خودکشی باید به سرعت مورد توجه قرار گیرد که می تواند شامل بستری شدن در بیمارستان یا نظارت دقیق و مکرر باشد. بعد از سنجش موارد گفته شده، پزشک در صورت نیاز سوابق پزشکی، خانوادگی و پس زمینه اجتماعی  بیمار را نیز مطالعه می‌کند تا ارزیابی مناسبی را برای طراحی روند درمان انتخاب کند.

 

سیلوسایبین و درمان افسردگی

سیلوسایبین یک ترکیب سایکودلیک است که در قارچ های گونه سیلوسیب یافت می شود. در رویکردهای درمانی جدید این دارو با گفتار درمانی حمایتی ترکیب شده تا به افراد کمک کند به دلایل ریشه ای مشکلات سلامت روان خود پی برده و به آن ها رسیدگی کنند. مطالعات مختلف در سال های اخیر نشان داده‌اند که سیلوسایبین با تقویت ارتباط بین مناطق مختلف مغز، الگوهای فکری آسیب زا و ناراحت کننده را که مشخصه افسردگی هستند از بین می برد. بر اساس تحقیقات متعدد، درمان با سیلوسایبین می‌تواند  منجر به اثرات سریع تر، جامع تر و پایدارتر ضد افسردگی در افراد بیمار، به ویژه افراد مقاوم به درمان شود. برخی از این اثرات تا حداقل یک سال برای برخی بیماران ادامه داشته، درحالی که پایداری درمان با داروهای دیگر، بسیار کوتاه تر و بازگشت پذیرتر است.

برخی از کشورها درمان با سیلوسایبین را برای افسردگی یا سایر اختلالات سلامت روان تایید کرده اند و یا در حال بررسی آن هستند. به عنوان مثال، سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA)، درمان با سیلوسایبین را به عنوان یک درمان موفقیت آمیز برای افسردگی شدید تأیید کرده است. کانادا برای بیماران لاعلاج از درمان با سیلوسایبین بهره می برد و همچنین هلند اجازه استفاده از ترافل های حاوی سیلوسایبین را برای اهداف درمانی می دهد. برخی از شهرهای آمریکا مانند دنور، اوکلند و سانتا کروز، استفاده از قارچ سیلوسایبین را جرم‌زدایی کرده‌اند. سازمان غذا و داروی استرالیا (TGA)، تجویز سیلوسایبین را برای افسردگی مقاوم به درمان از آغاز جولای سال ۲۰۲۳ تایید کرده است. این تصمیم استرالیا را به یکی از اولین کشورهای جهان تبدیل می کند که به طور رسمی این ماده را به عنوان دارو به رسمیت می شناسد.

به طور کلی کاوش در ماهیت چندگانه‌ی افسردگی، دید وسیعی را در مورد شیوع، علل، تشخیص و گزینه‌های درمانی آن آشکار کرده است. همانطور که پیچیدگی‌های این اختلال روانی را بررسی می‌کنیم، دیدن پتانسیل سیلوسایبین به عنوان یک رویکرد درمانی جدید دلگرم‌کننده است. تاییدیه های اخیر در کشورهای مختلف افق های جدیدی را برای افرادی که با افسردگی دست و پنجه نرم می کنند، گشوده است. با این حال، بسیار مهم است که با نظارت پزشکی مناسب و رعایت دستورالعمل‌های قانونی از سیلوسایبین برای درمان استفاده کنیم. در حالی که افق روشنی برای تحقیقات در جهت درک کامل اثرات بلندمدت و کاربرد سیلوسایبین در دسترس داریم، شواهد نشان می دهد که این ماده به عنوان یک درمان جایگزین تنها با مصرف دو دوز  25 Mg/70kg به صورت پایدار منجر به درمان انواع مختلف افسردگی می شود. 

 





:: بازدید از این مطلب : 218
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 20 مهر 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: